Alla inlägg under december 2013

Av Carl J - 30 december 2013 12:17

Gårdagen var rätt stirrig, eller rättare sagt, jag blev rätt inbunden. Stirrig när det blev "påfrestningar". En effekt som jag även skett tidigare men som jag inte fattat. Inte så att jag mår dåligt av det. Men det kan bli rätt iritterat för sambon som tvingas aktivera sig helt självt. På gott och ont. Men han har börjat påpeka att jag är borta rätt länge vid datorn. Och det stämmer.


Höjde ju dosen självt eftersom jag upplevde det lite väl konstigt före jul. Trött, trött och lätt deprimerad. Det blev ju bättre effekt med högre dos. OM man med acceptabel effekt avser det jag skrev tidigare. Förtstår nu att jag måste vara väldigt noga med när jag tar Metamina och hur mycket jag faktiskt behöver. Men, det är jättesvårt. Att följa anvisningarna säger ju bara att man ska ta dem vid fyra tillfällen, morgon, lunch, eftermiddag och kväll. Vilket betyder att det kan skilja rätt mycket från dag till dag. Dessutom säger det ju inget om vad det är för behov jag har. När Metamina slutar verka, vilket det gör efter ett antal timmar, eller till och med kortare tid. Ska man ´ju fylla på med ny Metamina innnan den går ur kroppen för att maximera effekten. Mina behov kan då vara att jag dels behöver tätare intervaller med Metamina med lägre dos och det innebär ju att intagstillfällena blir fler än fyra. Eftersom tabletterna är på fem mg kan man ju bara dela dem så många gånger. Eller så krånglar jag till det lite....:)


Nu efter att ha halverat första dosen för i dag, 2,5 mg, vilket jag tog vid halv tio börjar jag nu, efter ca 12, få lätt huvudvärk. Vilket jag tolkar som om det är dags för en ny dos.


Nu till det positiva. Jag är lungare, blir inte lika lätt uppvarvad. Tankeverksamheten har lugnat ned sig något. Lättare att bryta en negativ tanke, eller rättare sagt en tanke som går runt hela tiden. Lättare att fokusera, kan läsa bättre. Vilket säkert låter lite konstigt, men jag är mästare på att skumläsa böcker, nu kan jag tycka att jag hänger kvar längre i texten och tar till mig den bättre. Mer behov av lugn och ro. Ska bli intressant att se om man kan hävda det för sig självt, det sker ju på bekostnad av andra.

Av Carl J - 28 december 2013 20:26

Hemma efter ett par dagar på landet. Metamina är på, skulle vara fyra gånger per dag, men hinner fortfarande inte med mer än tre. Vilket efter omständigheterna får anses vara ett mindre problem eftersom det verkar fungera som det ska.  Samma orsak som tidigare, vill kunna vara säker på att sova. För sent intag gjorde att jag var vaken till sent in på natten. Men eftersom jag sover bättre, och därmed längre på morgonen, hinner jag inte med morgondosen. Har  även höjt dosen, vilket jag gjorde på eget bevåg. Men det verkar vara rätt beslut. Pigg och relativt lugn. Däremot kan jag väl inte tycka att jag är speciellt "klar" i huvudet men det kanske kommer.

Av Carl J - 25 december 2013 10:58

Hoppade över Metamina i går, julafton. Nog blir man pigg, men på de doser som jag äter just nu blir jag mest "frånkopplad". Det är ju fortfarande i uppstartsfasen, men jag har svårt att tänka mig att det blir annorlunda senare. Jag ska försöka, men lite skeptiskt är jag allt. Att hoppa över julafton handlade oxå om att kunna ta en snapps till maten. Märkte för ett par dagar sedan att alkohol och metamina inte är en bra kombination. Höll mig vaken halva natten. Tror också att stress är en negativ faktor. Det händer saker hela tiden och det ända som jag vill är att sitta still. Gör jag det har jag dock snart ingen familj kvar. I det avseende har Metamina inte fått den chans som den behöver.


Läste något på nätet tidigare som var rätt intressant och som beskrev ADHD. Det var en kille som beskrev det som om att hjärnan på en person med Adhd befinner sig ett lätt sovande tillstånd. Något som kroppen/hjärnan kompenserar för genom att ge ut adrenalin, något som gör att Adhd personligheter då kör på högvarv. Medicineringen gör att det kan lugnas ned. Med reservation för att jag missförstått något så verkar det vara en rätt "praktisk" förklaring till allmänntillståndet hos en person med Adhd.


Nu är det dags att ta en dos av metamina. Får se hur det går. En sak som jag märkt är att, trots att den lilla tid som gått, så är jag ngt. mer deppig. Behöver inte vara metamina, men om det ligger och skvalpar en dep. under allt, kanske man ska åtgärda denförst. Har pratat med läkare om detta, men kommer inte ihåg vad som sas. Samma läkare som hjälpte till med metimina dock så hon torde ha koll.



Av Carl J - 23 december 2013 19:18

Hemma igen efter helg på landet. Skönt och komma bort, men....så typiskt....jag är inte riktigt säker på det här med effekten av Metamina. Är lite i obalans. Kan ha att göra med att jag sover bättre, trot eller ej, så jag hinner inte riktigt få i mig dagsdosen fördelad på fyra tillfällen. Tar jag det för sent på eftermiddagen riskerar jag inte få sova alls senare på natten. Förmodligen är det lite av varje som påverkar, julen stressar. Inte själva julstöket för det sköter min sambo, däremot de besök som måste göras, julklappar som måste handlas i kombination med osäkerhet inför jobbet. När det gäller det sistnämnda kan jag ju säga att jag inte klarar av att särskilja "riktigt" arbete från det här med arbetsträning. Blir lika uppvarvad som om det skulle vara skarpt läge. Trött är jag också på att inte känna mig tillfreds med tillvaron i allmänna ordalag. Allt känns tillfälligt, typiskt mig att missa livet trots att det pågår mitt under näsan...:/

Av Carl J - 21 december 2013 20:36

Idag har det funkat bättre under eftermiddagen. Tror att det som behövdes var att täta upp mellan doserna något. Nu har det börjat gå ur kroppen och en lätt huvudvärk har infunnit sig. Tänker inte fylla på nu, behöver kunna sova i natt.

Av Carl J - 21 december 2013 14:11

Vart tar man vägen,

var är det meningen jag ska gå?

Vad är det jag ska göra,

snälla berätta,

se till att jag förstår.

Jag hittar inte så bra,

det är bara ett av många fel.

Vad är det som ska ändras,

Vad är det som inte är bra?

Berätta, jag ser inte,

Gör att jag förstår.

  

Av Carl J - 21 december 2013 12:20

om du

någonsin ser mig

utan mitt skal

skulle du

se rakt fram

undra

var jag är


när du

ser mig

idag

med mitt skal

undrar du

vad jag är

Av Carl J - 21 december 2013 12:07

Jag har fått flera frågor om Metamina och Elvanse. Metamina tycks vara ett generellt mål för många med Adhd, och det är naturligtvis ok. Concerta, Ritalin mm. är ju inte att leka med om biverkningarna blir för stora. Jag hade även jag siktet inställt på Metamina innan Elvanse dök upp. Mitt problem med Elvanse var att Elvanse har en modifierad frisättning, dvs. stanar kvar längre i kroppen, fördelar jämt över dagen. Tillsammans med det faktum att lägsta dosen är rätt hög. Jag är, tror jag i brist på andra, bättre ord, allergisk mot höga doser av CS. Däremot har lägre doser visat sig fungera bra så länge jag inte höjer dem, då är det svårt att gå tillbaka till samma preparat igen. Vilket har hänt vid ett tillfälle, övriga CS har bara fått mig att må dåligt.


Poälngen är att Elvanse är ett bättre altarnativ för dig som klarar av modifierad frisättning och högre doser. Metamina ska ju ätas regelbundet över dagen, och alla som måste hålla tider, har adhd och asperger vet att det inte är det lättaste. Det är ju samma verksamma substans.   

Presentation

Adhd med drag av Aspergergs. Min diagnos, ett svar och en ny början. Här tänker jag berätta om mitt (nya)Adhd och Aspergerliv. Men också om de mediciner som jag får. Hur det funkar, och inte funkar.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards