Direktlänk till inlägg 12 februari 2014

Metamina, metamina......

Av Carl J - 12 februari 2014 16:03

I går var en riktigt dålig dag. Uppehåll med Metamina efter ett par dagar med övermättnadskänsla. Dvs. Metamina bara stressar och gör mig speedad, får mig att bli yrslig och må lätt illa med huvudvärk, eller rättare sagt värk i ögonen.


Jag tror att det är viktigt att inte ta mer än vad man absolut behöver. Samtidigt är en dag med Metamina en körd dag om man inte medicinerar fullt ut, hela dagen alltså. Trötthetskänslan är väldigt stor när metamina går ur kroppen.  


Det kan vara så att jag fortfarande hänger fast vid mitt gamla jag, den som tror att han har kontroll fast han inte har det. Metamina gör att det känns ovant, att det inte är jag längre. Att det gamla jag inte fungerade så bra är en annan fråga egentligen.


Den ständigt utlösande faktorn när det gäller Metamina och att det inte fungerar som det ska ser ut att vara stress. Metamina hjälper inte mot stress. Det får mig att känna mig lugnare, gör det möjligt att fokusera mer. Men det garanterar inte kvalitet i det jag gör och det hjälper inte mot stress. När dagarna blir för långa, när arbetsuppgifterna känns övermäktiga då hjälper inget Metamina i hela världen.


Jag vet att jag haft för stora förväntningar på Metamina, att jag trott att det finns en universallösning i Metamina. Det gör det inte, å jag är besviken. Men om man bortser från det och ser till vad det ger, när det fungerar bra, så kan det fortfarande vara värt det. Det jag saknar är insikten om den egna begränsningen, den egna förmågan. När den kolliderar med verkligheten blir det inte bra hur mycket Metamina man än äter. Det är väl inte så konstigt egentligen, om man ägnat nästan hela sitt liv åt att försöka vara något man inte känner bottnar i det som någonstans är jag ska det väl mycket till om en liten ynka tablett ska göra sån skillnad.  


Jag har tänkt att det vore bra att ha en guide tillhands när man börjar äta Metamina, eller vilket CS som helst för den delen. Någon som vet vad som väntar och kan hjälpa till att sätta det man upplever i ett annat ljus. Jag förstår att de känslostormar, uppgivenheten (noll framtid och inget är roligt, alls), depressiva tankar beror på den omtumlande effekt Metamina har och får på den egna personligheten. Antigen i form av biverkningar eller i förväntad effekt. I grunden kanske något bra eftersom det skapar möjlighet att bygga nytt, bygga hållbart. Just nu känns det lite avlägset.


Jag har också svårt att värdera vad jag känner med Metamina, hur äkta är det jag upplever? Är det som den där kartan som jag skrev om förut? Att äta CS innebär att man måste rita om sin karta (hjärnan), det gör det möjligt att starta om. Men att inte uppleva att man är sig själv är rätt tufft om man samtidigt accepterar att det inte är ett alternativ att gå tillbaka. Var tar man då vägen om det inte funkar som det ska? Hur släpper man taget om ett helt liv utan att veta vad man får?


I nästa vecka ska jag träffa två av mina läkare + en psykolog för att se om det går att få lite perspektiv på det hela. Problemet är att jag glömmer bort hur jag har kännt det om det plötsligt blir en bra dag. Känner mig lite som en guldfisk i en glasskål där någon råkat tappa en tablett av Metamina. Flyter på bra tills effekten klingar av och verkligheten gör sig påmind. Känner att jag behvöer mer riktat stöd. Kanske är det det som ska diskuteras ordentligt. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carl J - 17 april 2014 07:41

Nu var det ett tag sedan jag var inne och berättade om hur det går när det gäller medicineringen, utredningar, arbetsplatsrehabilitering (praktiken), mitt liv just nu och i framtiden. Nu har det klarnat något. Så nu är det dags igen.   Den senast...

Av Carl J - 9 mars 2014 20:38

Så där ja, en helg snart slut. Läget är stabilare. Antidepp verkar fungera bra ihop med Metamina. Fortfarande jobbigt att räcka till hela dagen. Arbete på fulltid är nog inte aktuellt på länge än,  kanske inte alls. Däremot har jag börjat tröttna rej...

Av Carl J - 3 mars 2014 20:14

Tiden går fort.....nu är det måndag igen. Metamina går bra, antidepp går bra. Lite problem med effekten på Metamina. Inget negativt i form av biverkningar, om man bortser från när jag inte tar dem. Snarare en form av minskad effekt...eller en normali...

Av Carl J - 24 februari 2014 18:49

Det går fort nu, veckorna, dagarna. Fortfarande trött och i dag lite extra. Ställde in dagens upplaga av adhd grundkursen. Prioriterade vila i stället. I början av förra veckan fick jag ett tillägg till Metamina. En seratonin höjare, eller antidepp. ...

Av Carl J - 17 februari 2014 21:14

Veckorna går fort. Nu är det måndag igen med allt vad det innebär med bokningar hela dagen och grundkursen i adhd. Lyckades boka en tid, akut tid, på adhd mottagningen i dag  på eftermiddagen trots att jag visste att jag har adhd kursen på kvällen. H...

Presentation

Adhd med drag av Aspergergs. Min diagnos, ett svar och en ny början. Här tänker jag berätta om mitt (nya)Adhd och Aspergerliv. Men också om de mediciner som jag får. Hur det funkar, och inte funkar.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards