Direktlänk till inlägg 17 februari 2014

Måndag hela veckan.......

Av Carl J - 17 februari 2014 21:14

Veckorna går fort. Nu är det måndag igen med allt vad det innebär med bokningar hela dagen och grundkursen i adhd. Lyckades boka en tid, akut tid, på adhd mottagningen i dag  på eftermiddagen trots att jag visste att jag har adhd kursen på kvällen. Hann inte hem efter "jobbet" som jag dessutom var sen till, direkt till läkarbesök, 1 och halv timmes väntan innan kursen började. Vid mätningen av blodtrycket hade jag en puls på 100 och något förhöjt blodtryck. Inte undra på att jag kände mig lite stressad. Behöver inte vara något annat än att jag börjar bli lite förkyld. Däremot var det bra att ventilera effekterna av Metamina. Den oro jag har, diffus och egentligen inte påkallad, är med största sannolikhet en bieffekt av Metamina. Stresskänslan är i sin tur förmodligen både kopplad till rehabplatsen samt Metamina och de krav som jag upplever arbetet innebär. Problemet är, vilket jag iof funderat ut innan, doseringen. Det är vansinningt svårt att få till det på ett bra sätt. Blir det för mycket är det stissighet som gäller, för lite, ångets och oro. Nu ska läkarna koferera och se vad som kan göras. Antidepp pluss Metamina, Elvanse pluss Metamina, Ingen Metamina men antidepp.


Kursen var intressant. En man som levt större delen av sitt liv utan diagnos berättade hur det sett ut. Inget jobb på tolv år, 4 gg in i väggen, akuta kroppsliga problem pga av stresen som ledde till sjukpension (det var ett tag sedan han fick sin pension, idag är det nog rätt kört), oförmögen att hantera pengar, eller rättare sagt, oförmögen att förstå vitsen med pengar, ständiga projekt och allt på högvarv och mycket annat. Kände inte igen mig i allt men tillräckligt mycket gemensamma nämnare för att slå an en sträng.


Efter många år med de "misslyckande" det kan innebära att ha Adhd, speciellt om du inte har en diagnos och den insikt som det ger, berättar han sin historia, det är rätt starkt. Han hade precis vad som behövs, en förstående partner, fru, som klarade av att dra runt när det inte funkar. Båda hans barn har i sin tur diagnoser, som tur är hade han fått diagnosen själv och kunde på så sätt hjälpa sina barn. Vilket visar på hur viktigt det är med tidiga diagnoser. Hans historia visar också på hur oförstående omgivningen kan vara inför Adhd. Han själv tyckte nog inte att det var självklart att vara öppen med sin funktionsnedsättning. Jag är inte så säker. Visserligen kan det inenbära att man döms på förhand, att människor utnyttjar informationen. Men utan, åtminstone i mitt fall, att tala om att man har en funktionsnedsättning är det som gjort för problem. Att låtsas att allt är ok när det inte är det, det är det slut med.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carl J - 17 april 2014 07:41

Nu var det ett tag sedan jag var inne och berättade om hur det går när det gäller medicineringen, utredningar, arbetsplatsrehabilitering (praktiken), mitt liv just nu och i framtiden. Nu har det klarnat något. Så nu är det dags igen.   Den senast...

Av Carl J - 9 mars 2014 20:38

Så där ja, en helg snart slut. Läget är stabilare. Antidepp verkar fungera bra ihop med Metamina. Fortfarande jobbigt att räcka till hela dagen. Arbete på fulltid är nog inte aktuellt på länge än,  kanske inte alls. Däremot har jag börjat tröttna rej...

Av Carl J - 3 mars 2014 20:14

Tiden går fort.....nu är det måndag igen. Metamina går bra, antidepp går bra. Lite problem med effekten på Metamina. Inget negativt i form av biverkningar, om man bortser från när jag inte tar dem. Snarare en form av minskad effekt...eller en normali...

Av Carl J - 24 februari 2014 18:49

Det går fort nu, veckorna, dagarna. Fortfarande trött och i dag lite extra. Ställde in dagens upplaga av adhd grundkursen. Prioriterade vila i stället. I början av förra veckan fick jag ett tillägg till Metamina. En seratonin höjare, eller antidepp. ...

Av Carl J - 15 februari 2014 10:08

Jo, veckan har varit intressant. Jag märker att den gamla oro i kroppen som kommer fram och får en att tro att man inte gör tillräckligt, vill göra saker fortare, inte så genomtänkt och övertolkning av andra människors reaktioner, finns kvar, om jag ...

Presentation

Adhd med drag av Aspergergs. Min diagnos, ett svar och en ny början. Här tänker jag berätta om mitt (nya)Adhd och Aspergerliv. Men också om de mediciner som jag får. Hur det funkar, och inte funkar.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards