Direktlänk till inlägg 15 februari 2014

Lördag......

Av Carl J - 15 februari 2014 10:08

Jo, veckan har varit intressant. Jag märker att den gamla oro i kroppen som kommer fram och får en att tro att man inte gör tillräckligt, vill göra saker fortare, inte så genomtänkt och övertolkning av andra människors reaktioner, finns kvar, om jag känner mig osäker och inte får den feedback jag behöver. Känslan eller beteendet triggar impulsiviteten och jag gör nästan vad som helst för att komma bort från det, inklusive sluta den rehabplats som jag nu är på. Orsaken är främst osäkerheten kring vad jag ska göra och dålig återkoppling. Inte för att arbetsplatsen generellt sett är dålig men de har inte riktigt tid med den typ av rehabilitering som jag tror att jag behöver. Desutom är jag osäker på att det verkligen finns en sådan plats överhuvudtaget. Det konstiga är att det räcker med en bra återkoppling för att jag ska må bra, osäkerhet tar knäcken på mig.


Metamina fungerar sisådär. Om jag får i mig för mycket, vilket motsvarar 1 tablett plus en fjärdedels tablett, eller en och en halv, går pulsen upp och jag känner mig orolig och stressad. Det är ju en ren effekt av Metamina och har defenetivt med dosen att göra. Svårigheten är fortfarande att veta när och hur mycket jag ska ta och när jag ska fylla på igen. På morgon dosen blir jag fokuserad, däremot känner jag mig lika trög i huuvdet som jag kunde göra innan. Då var det kopplat till stressnivån, hjärnan slutade helt enkelt fungera. I början av medicineringen me Metamina hade jag en tydlig känsla av "rymd" i skallen, som nu är borta. Jag tror att det har att göra med ångestnivån, osäkerheten. När den försvinner genom att åtgärda det som ligger till grund för det så mår jag mycket bättre. Det släpper dock ganska fort just nu vilket får mig att fundera på om stressen driver på olustkänslan.  


På måndag ska jag diskutera med en läkare om det är lämpligt att få hjälp av någon stödmedicin framåt kvällen eller kanske under dagen. Dels för att jag behöver få ner olustkänslan (stressen), ångesten när det blir "fel" med dosen. Men också för att jag under kvällstid ska kunna koppla av, kan ju inte äta för mycket för då är jag i stället vaken för länge. Jag äter ju Imovan för att sova och har gjort det i många år. När jag tar en halv Imovan tidigare på kvällen blir det lugnare.


Å jag som hade tanken att kunna släppa så mycket av medicineringen som möjligt. suck. suck. Det hade räckt alldeles utmärkt med att bara behöva äta Metamina.


En annan sak med Metamina är att den skärmmer mig lite, det är ju på gott och ont att man inte riktigt känner igen sig själv. Som jag skrev tidigare så kan det innnebära att man ska sätta nya vanor, men det kan ju också vara tecken på en allvarligare depression. Har svårt just nu att avgöra om det är början på en nedåtgående spiral, inte bara när det gäller häslan utan även livet i stort, arbetsmässigt m.m eller om det är början på något positivt, något nytt. Oavsett det ska jag försöka mig på att motionera, trot eller ej men det ska tydligen vara den bästa och effektivaste medicinen mot "allt". Så kanske kan det hjälpa mot olustkänslor och annat skräp.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carl J - 17 april 2014 07:41

Nu var det ett tag sedan jag var inne och berättade om hur det går när det gäller medicineringen, utredningar, arbetsplatsrehabilitering (praktiken), mitt liv just nu och i framtiden. Nu har det klarnat något. Så nu är det dags igen.   Den senast...

Av Carl J - 9 mars 2014 20:38

Så där ja, en helg snart slut. Läget är stabilare. Antidepp verkar fungera bra ihop med Metamina. Fortfarande jobbigt att räcka till hela dagen. Arbete på fulltid är nog inte aktuellt på länge än,  kanske inte alls. Däremot har jag börjat tröttna rej...

Av Carl J - 3 mars 2014 20:14

Tiden går fort.....nu är det måndag igen. Metamina går bra, antidepp går bra. Lite problem med effekten på Metamina. Inget negativt i form av biverkningar, om man bortser från när jag inte tar dem. Snarare en form av minskad effekt...eller en normali...

Av Carl J - 24 februari 2014 18:49

Det går fort nu, veckorna, dagarna. Fortfarande trött och i dag lite extra. Ställde in dagens upplaga av adhd grundkursen. Prioriterade vila i stället. I början av förra veckan fick jag ett tillägg till Metamina. En seratonin höjare, eller antidepp. ...

Av Carl J - 17 februari 2014 21:14

Veckorna går fort. Nu är det måndag igen med allt vad det innebär med bokningar hela dagen och grundkursen i adhd. Lyckades boka en tid, akut tid, på adhd mottagningen i dag  på eftermiddagen trots att jag visste att jag har adhd kursen på kvällen. H...

Presentation

Adhd med drag av Aspergergs. Min diagnos, ett svar och en ny början. Här tänker jag berätta om mitt (nya)Adhd och Aspergerliv. Men också om de mediciner som jag får. Hur det funkar, och inte funkar.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards