Alla inlägg den 27 oktober 2013

Av Carl J - 27 oktober 2013 10:48

Ska försöka summera mina erfarenheter med insättningen av Elvanse so far:


  • Elvanse ger effekt.
  • Bäst effekt har Elvanse, med insättningsdosen och just nu, under förmiddagen.
  • Känslan av verkan börjar gå ur strax efter lunchtid.
  • Då liten känsla av ökad rastlöshet, oro i magen, lite lätt huvudvärk eller tung i huvudet i from av "dovhet" i bakhuvudet.
  • Trötthet under eftermiddagen.
  • Men det verkar som om det är bättre att göra något på då än att försöka vara helt still, dvs ligga i stoffan. Promenad, lite småfix men inget större. Hel vila ökar risken att känna efter för mycket.
  • Huvudvärken gick att mota med Alvedon (modifierad frisättning) om jag tog den i samband med intaget på morgonen.
  • Den positiva effekten på fokusering kvarstår dock, helt eller delvis, under resten av dagen. Lättare att lyssna på andra, hålla fokus.
  • Möjligen någon ökad känsla av distans just nu till de egna livet, sysslor, intressen m.m. Räknar med att det går över då det upplevs som biverkningsrelaterade.
  • Fortfarande trött under kvällen, men upplever den som "lättare" då det bland annat går att vara vaken längre.
  • Utan att egentligen värdera, känslan av att vara "jag" är annorlunda jämfört med innan Elvanse. Bland annat för att mycket av de saker som tidigare orsakat oro och ångest inte längre känns relevanta. Vilket de inte heller ska vara. Liten känsla av tomhet.
  • Jämfört med Concerta, Ritalin så är Elevanse, än så länge, i en helt egen klass avseende biverkningar. Det går nästan att leva med men jag vill att och hoppas att det ska bli bättre.
  • Förmiddagens upplevda positiva verkan kan kännas lite för bra, även om det verkar lägga sig något ju fler dagar som går.
  • Stress i alla dess former gör att biverkningarna upplevs som större. 

Men det är ju alldeles för tidigt för några definitiva slutsater, dosen kan behöva justeras, kanske behöver Elvanse kompleteras?


Av Carl J - 27 oktober 2013 08:22

I går var vi på fest. Som jag berättat tidigare har det varit lite "dämpat" på kvällstid efter det att elvanse börjat gå ur kroppen på eftermiddagen. Det var alltså inte så självklart att jag skulle orka eller ens tycka att det var speciellt kul att träffa massor med folk. Och jag tänkte nog att vi kan gå dit. men att besökte skulle bli kort. Väl där gick det dock väldigt bra. Känns tryggt att den negativa påverkan Elevansen gett inte betyder att det slutar fungera med det sociala eller ens med förmågan att ha kul, även om jag inte tog upp någon större plats. Impulsiviteten har  definitivt hämmats, på gott och ont. 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Adhd med drag av Aspergergs. Min diagnos, ett svar och en ny början. Här tänker jag berätta om mitt (nya)Adhd och Aspergerliv. Men också om de mediciner som jag får. Hur det funkar, och inte funkar.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<<
Oktober 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards