Direktlänk till inlägg 27 oktober 2013

Dag 6 10:49 Liten summering

Av Carl J - 27 oktober 2013 10:48

Ska försöka summera mina erfarenheter med insättningen av Elvanse so far:


  • Elvanse ger effekt.
  • Bäst effekt har Elvanse, med insättningsdosen och just nu, under förmiddagen.
  • Känslan av verkan börjar gå ur strax efter lunchtid.
  • Då liten känsla av ökad rastlöshet, oro i magen, lite lätt huvudvärk eller tung i huvudet i from av "dovhet" i bakhuvudet.
  • Trötthet under eftermiddagen.
  • Men det verkar som om det är bättre att göra något på då än att försöka vara helt still, dvs ligga i stoffan. Promenad, lite småfix men inget större. Hel vila ökar risken att känna efter för mycket.
  • Huvudvärken gick att mota med Alvedon (modifierad frisättning) om jag tog den i samband med intaget på morgonen.
  • Den positiva effekten på fokusering kvarstår dock, helt eller delvis, under resten av dagen. Lättare att lyssna på andra, hålla fokus.
  • Möjligen någon ökad känsla av distans just nu till de egna livet, sysslor, intressen m.m. Räknar med att det går över då det upplevs som biverkningsrelaterade.
  • Fortfarande trött under kvällen, men upplever den som "lättare" då det bland annat går att vara vaken längre.
  • Utan att egentligen värdera, känslan av att vara "jag" är annorlunda jämfört med innan Elvanse. Bland annat för att mycket av de saker som tidigare orsakat oro och ångest inte längre känns relevanta. Vilket de inte heller ska vara. Liten känsla av tomhet.
  • Jämfört med Concerta, Ritalin så är Elevanse, än så länge, i en helt egen klass avseende biverkningar. Det går nästan att leva med men jag vill att och hoppas att det ska bli bättre.
  • Förmiddagens upplevda positiva verkan kan kännas lite för bra, även om det verkar lägga sig något ju fler dagar som går.
  • Stress i alla dess former gör att biverkningarna upplevs som större. 

Men det är ju alldeles för tidigt för några definitiva slutsater, dosen kan behöva justeras, kanske behöver Elvanse kompleteras?


 
 
Tovis

Tovis

30 september 2014 13:52

Intressant, känner igen mig väldigt mycket i det du beskriver om Elvanses effekter och det är rätt skönt att nån annann hittat orden till att beskriva dessa lite "luddiga" känslor :) (bland annat det där med att nästan förlora sig själv en smula. På gott och ont)

Ska läsa lite i dina nyare inlägg nu och se hur medicineringen gått. :)

http://tovis88.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carl J - 17 april 2014 07:41

Nu var det ett tag sedan jag var inne och berättade om hur det går när det gäller medicineringen, utredningar, arbetsplatsrehabilitering (praktiken), mitt liv just nu och i framtiden. Nu har det klarnat något. Så nu är det dags igen.   Den senast...

Av Carl J - 9 mars 2014 20:38

Så där ja, en helg snart slut. Läget är stabilare. Antidepp verkar fungera bra ihop med Metamina. Fortfarande jobbigt att räcka till hela dagen. Arbete på fulltid är nog inte aktuellt på länge än,  kanske inte alls. Däremot har jag börjat tröttna rej...

Av Carl J - 3 mars 2014 20:14

Tiden går fort.....nu är det måndag igen. Metamina går bra, antidepp går bra. Lite problem med effekten på Metamina. Inget negativt i form av biverkningar, om man bortser från när jag inte tar dem. Snarare en form av minskad effekt...eller en normali...

Av Carl J - 24 februari 2014 18:49

Det går fort nu, veckorna, dagarna. Fortfarande trött och i dag lite extra. Ställde in dagens upplaga av adhd grundkursen. Prioriterade vila i stället. I början av förra veckan fick jag ett tillägg till Metamina. En seratonin höjare, eller antidepp. ...

Av Carl J - 17 februari 2014 21:14

Veckorna går fort. Nu är det måndag igen med allt vad det innebär med bokningar hela dagen och grundkursen i adhd. Lyckades boka en tid, akut tid, på adhd mottagningen i dag  på eftermiddagen trots att jag visste att jag har adhd kursen på kvällen. H...

Presentation

Adhd med drag av Aspergergs. Min diagnos, ett svar och en ny början. Här tänker jag berätta om mitt (nya)Adhd och Aspergerliv. Men också om de mediciner som jag får. Hur det funkar, och inte funkar.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<<
Oktober 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards