Direktlänk till inlägg 30 oktober 2013

Att inte leka doktor eller att ta eget ansvar?

Av Carl J - 30 oktober 2013 17:34

Det har ju gått 9 dagar sedan jag började med Elvanse. Från en mer direkt upplevelse av verkan, positiv om än mer euforsik, till...ja, till en fortsättningsvis större upplevd förmåga att fokusera, att tankarna inte snurrar allt för fort, minskad ångest. Vilket är rätt bra iof. om än något tråkigt. Eftermiddagarna har ju varit rätt släpiga från början. Effekten, den mer uttalade, börjar avta vid lunchtid och därefter ökad trötthet och dovhet i huvudet (lätt huvudvärk, som inte nödvändigt vis behöver ha med Elvanse att göra).


Sent i förmiddags bestämde jag mig, på eget bevåg, för att lägga på ytterligare 30 mg vid lunch för att se om det blev någon förändring. Alltså mindre trött. Så här drygt sex timmar efteråt kan jag väl säga att den verkan den ytterligare dosen haft till största del har bestått i en ökad känsla av obehag, oro i kroppen, lätt yrsel och retlighet. Men, också lite piggare, lite mer vaken och detta samtidigt som jag känt mig trött som vanligt. Intressant. Det är nog inte tänkt att man ska mata på med Elvanse på det här sättet. Bättre är nog att öka dosen på morgonen istället. Ännu bättre är väl kanske att låta föreskrivande läkare vara med och bestämma takten, men jag vill ju må bra nu. Otålig.


Sedan är jag nog i och för sig, efter att ha läst en massa inlägg på diverse forum, inte helt övertygad om att man ska lägga allt i läkarens händer. Det är ju ändå jag som vet bäst hur jag mår. Det är rätt ofta som personer berättar om svårigheter att få adekvat hjälp och att egen reasearch ofta visar sig bättre att tillämpa än en läkare med otillräcklig erfarenhet av olika preparat. Det är ju rätt intressant att ingen behandlande läkare hitintills, för mig, berättat om rekyler, eller rebound. Dvs. de negativa symptom man får/upplever när man medicinerat ett tag och läkemedlet börjar gå ur systemet efter uppehåll eller otillräcklig dos. Alltså inte biverkningar på grund av preparatets egenskaper eller innehåll. Det inträffade med, tror jag, framförallt Concerta men också med Ritalina utan att jag förstod vad det var och i stället tolkade det som biverkningar. Vilket kanske ka ha bidragit till att jag slutade för tidigt eller i onödan, jag skriver kanske för jag vill inte för allt i världen tillbaka till de preparaten. Misstänker att det är det som nu, delvis, händer med Elvanse under eftermiddagen. Avtrappningen  av läkemedleta effekt i kroppen skapar någon form av abstinens som i sin tur kan kan kallas för eller tolkas som biverkningar men som i stället är något annat. Rebound, rekyler har jag läst om först på nätet och sedan själv introducerat i samtal med mina läkare. Däremot ska nog sägas att i den dokumentation som Shire själv tagit fram och presenterat för läkemedelseverket, antar jag för jag har bara läst den engelska produktsammanfattningen, så nämner man Rebound men hävdar att i den jämförande studien så har Elvanse mindre Rebound eller rekyleffekt jämfört med andral liknande preparat på marknaden . Avgöra skillnaden då mellan Rebound och bieffekter?  Ja, kanske inte helt lätt. Men lite fundersam blir jag allt.


Ps, jag är absolut inte läkare eller ens speciellt kunnig när det gäller centralstimulerande läkemedel, så det jag skriver och berättar om är högst subjektivt, fast det har du förstås redan fattat...:)



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carl J - 17 april 2014 07:41

Nu var det ett tag sedan jag var inne och berättade om hur det går när det gäller medicineringen, utredningar, arbetsplatsrehabilitering (praktiken), mitt liv just nu och i framtiden. Nu har det klarnat något. Så nu är det dags igen.   Den senast...

Av Carl J - 9 mars 2014 20:38

Så där ja, en helg snart slut. Läget är stabilare. Antidepp verkar fungera bra ihop med Metamina. Fortfarande jobbigt att räcka till hela dagen. Arbete på fulltid är nog inte aktuellt på länge än,  kanske inte alls. Däremot har jag börjat tröttna rej...

Av Carl J - 3 mars 2014 20:14

Tiden går fort.....nu är det måndag igen. Metamina går bra, antidepp går bra. Lite problem med effekten på Metamina. Inget negativt i form av biverkningar, om man bortser från när jag inte tar dem. Snarare en form av minskad effekt...eller en normali...

Av Carl J - 24 februari 2014 18:49

Det går fort nu, veckorna, dagarna. Fortfarande trött och i dag lite extra. Ställde in dagens upplaga av adhd grundkursen. Prioriterade vila i stället. I början av förra veckan fick jag ett tillägg till Metamina. En seratonin höjare, eller antidepp. ...

Av Carl J - 17 februari 2014 21:14

Veckorna går fort. Nu är det måndag igen med allt vad det innebär med bokningar hela dagen och grundkursen i adhd. Lyckades boka en tid, akut tid, på adhd mottagningen i dag  på eftermiddagen trots att jag visste att jag har adhd kursen på kvällen. H...

Presentation

Adhd med drag av Aspergergs. Min diagnos, ett svar och en ny början. Här tänker jag berätta om mitt (nya)Adhd och Aspergerliv. Men också om de mediciner som jag får. Hur det funkar, och inte funkar.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<<
Oktober 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards