Alla inlägg den 9 januari 2014

Av Carl J - 9 januari 2014 16:48

Nu så, nu har jag börjat med Metamina igen.


Operationen var inte alls så komplicerad som jag trott. Även om jag är täppt i näsan ordenligt så känner jag mig rätt obesvärad. I dag började jag med 5 mg (skulle vara 2,5 gm men glömde bort att dela tabletten) vid ca kl. elva i förmiddags för att sedan fylla på vid två tiden (5 mg) och ska nog fylla på med 2,5 gm nu.


Får se hur det går. Känner mig rätt upp i varv. Min stackars sambo är på jobbet trots ryggskott, det blev nog lite för livat här hemma. Tyvärr tänder jag till på alla cylindrar. Hoppas det är en övergående biverkning.


Ska nu försöka hålla ett schema för intag som funkar för mig. Det är nog rätt klart att någon större startdos inte behövs på morognen, däremot vid lunch och under eftermiddagen, om jag nu hinner med ett fjärde intag i dag, senast kl. 18.00 blir det max 2,5 mg.

Av Carl J - 9 januari 2014 11:04

Uppehåll med Metamina under operationsdagen plus dagen/dagarna innan. Ny start i dag. Nu ska det bli utvärdering av Metamina. Märkte ju med tydlighet att jag blev mer deppig av äta Metamina, speciellt efter upphållet då metamina gick ur ordentligt. Då de, trots operationen, började kännas bättre.


Ska prata med förskrivande och se om det inte är så att Metmina, för min del, behöver kombineras med ex. voxra. Det som har varit bra och märkvärt, det är ju den ökade fokuseringsförmågan. Dvs. att sitta still och koncentrera sig på arbete. Det är värt en hel del och skulle därför vara tråkigt att bli av med.


Jag har ju också haft problem att hålla doserna som angivits. Dels för att jag sovit längre och bättre med Meamina, men också att jag inte har kunnat sova om jag ätit metamina för sent. Samtidigt har jag ju barar "jobbat" begränsat på grund av ledigheten. Så det är nog vettigt att pröva Metamina något längre för arbetet skull.


Den angivna dosen från början var ju 2,5 gram vid fyra tillällen per dag. I den  mån jag har fått i mig alla doser har det lett till ökad känsla av depression. Jag tror att dosen varit för låg. På morgonen behöver jag förmodligen bara 2,5 mg. till  lunch 5 mg, och sedan 2,5 framåt fyra tiden. Jag fundera också på att skippa Metamina helt vid på exempelvis helger elller andra tillfällen där jag inte behöver det "stöd" som metamina ger.


Får se om ovanstående går att omsätta  i praktiken. Men det verksar som om att enbart Metamina är svårt att hantera för mig. Så en möjlig utgång är att jag, om jag inte får det att fungera, skippar Metamina helt, åtminstone för tillfället, tillförmånn för ex. Voxra. När jag tänkertillbaka vet jag att jag läst att det är viktigt att först adressera den eventuella depp. som finns och därefter gå in med ex. Metamina. Samtidigt är det omöjligt, i princip åtminstone, att prestatera arbetsmässigt utan.

Presentation

Adhd med drag av Aspergergs. Min diagnos, ett svar och en ny början. Här tänker jag berätta om mitt (nya)Adhd och Aspergerliv. Men också om de mediciner som jag får. Hur det funkar, och inte funkar.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7
8
9 10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards