Alla inlägg den 6 november 2013

Av Carl J - 6 november 2013 21:45

Sent i eftermiddags kom telefonsamtalet som jag väntat på. Visserligen bara en praktikplats men ändå ett jobb efter nästa tre år utan att arbeta. Hade en kortare period förra våren då jag började jobba, på ett riktigt jobb, men som inte fungerade på grund av stressen. Nu är det på andra villkor, dvs. mina villkor, och fungerar det så är det jättebra, fungerar det inte så är det ok det med, om än tråkigt. Den här gången ska jag försöka se till att det inte kostar för mycket. Huvudvärken håller i sig. Men gårdagens lilla kur med ångestdämpande tycks ha putta fram saker i rätt riktining. Beskedet om att jag fått en bra praktikplats är naturligtvis minst lika bra som vilken ångestdämpande medicin som helst. 

Av Carl J - 6 november 2013 16:05

Det är ytterligare något bättre i dag. Träffade arbetspsykologen i förmiddags och vi pratade igenom betydelsen av Asperger problametiken ordentligt. Det är ett faktum som inte går att träna bort, utan kräver att man förhåller sig till det. I morgon ska jag träffa den läkare som ansvarar för Elvanse. Ska då lyfta frågan om Asperger för att se om det inte är så att det är det som ställer till det, både när det gäller mediceneringen och tröttheten. Vet inte om jag nämt det förut men, som jag förstått det och kunnat läsa mig till, har man Asperger, eller befinner sig i autismspekrat, så är medicinering inte alltid så lätt. Man kan regera hårt/bra på låga doser samtidigt som biverkningarna tenderar att bli stora eller större än med "bara" adhd. Samtidigt är ju samsjukligheten rätt hög om man som jag får diagnosen sent i livet. Så så där jättekonstigt är det väl inte om det skulle vara så.


Däremot är jag rätt trött på att människor, inkl. inom vården, som i all välmening försöker prata ner symptombilder som de inte tycker att jag ska ha. Problemet är väl det som alltid brukar ställa till det, på ytan är jag hur social som helst och därför syns det inte, å syns det inte så besvärar det ju ingen annan å då är det ju inte heller ett problem för mig. Fast det är det ju förståss, å nu kan ja ju tycka att det som skapar mest problem är just Asperger biten. De där dragen av Asperger är större än vad jag trott. På gott och ont.

Presentation

Adhd med drag av Aspergergs. Min diagnos, ett svar och en ny början. Här tänker jag berätta om mitt (nya)Adhd och Aspergerliv. Men också om de mediciner som jag får. Hur det funkar, och inte funkar.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards