Direktlänk till inlägg 22 november 2013

Polisanmälan.......

Av Carl J - 22 november 2013 08:23

Jag glömde bort att berätta att jag för första gången i mitt liv gjort en polisanmälan. Första gången som det gäller ett brott riktat mot vem jag är, alltså. Jag och min sambo har bott i vår nuvarande bostad i drygt två år. Under den tiden har en annan person, en granne rakt under oss, menat och tyckt massor med saker om oss och vårt boende. Det har bland annat gällt när det ska vara tyst, dvs från kl. nitton noll noll. När man får göra det och det osv. Vår granne har knackat i elementen och i väggarna så fort han hört ett ljud som han tycker är misshagligt. Att det i grunden är lyhörda hus från femtiotalet och att det faktiskt innebär att bo i flerfamiljshus att det blir så att man hör  sina grannar. Det är något man måste acceptera.


Just den här personen har dock bestämt sig för att jag och min sambo går bra att skälla, trampa på och betee sig allmänt illa emot. Vid flera tillfällen har han hoppat på antingen mig eller min sambo i trapphus eller utanför huset och sagt massor med dumheter. Ett exempel var när han frågade vad jag och min sambo gjorde om nätterna. Vid samma tillfället kallade han mig för "gubbe"..."idiot"..."fritidsseglare"...m.m. Alla saker rätt frikopplat från logik och sammanhang. Och om det inte vore så att jag nu har mina diagnoser, å de är rätt nya, å jag är rätt svag för stress osv. osv. skulle man kanske kunna tänka sig att vifta bort hans beteende. Men det har förståss inte gått, åtminstone inte för min del.


En av våra grannar på samma våningsplan hade, när han steg ut ur hissen, för drygt två veckor sedan, sett hur den här personen stod vid vår ytterdörr och kikade in genom brevlådan. Vi var inte hemma, därenot var vår hund hemma. Vår granne på samma våningsplan som vi bor på känner till den här personen själv sedan tidigare och han frågade helt enkelt vad han gjorde där och ds att han skulle lämna oss i fred. Han svarade inget och gick ner till sin egen lägenhet igen, eller lommade iväg, som vår granne sa.


I onssdags var det första gången som jag träffade honom efter "brevlådeincidenten". Jag var sedan tidigare inställd på att fråga honom själv vad han gjorde vid vår dörr, under de två år som han bott här har han aldrig varit uppe hos oss för att "klaga" utan det har skett via elementen, genom bankningar, eller via attacker i trapphus, direkt utanför huset. Så frågan är ju berättigad, speciellt som jag tidigare i år, när han flög på mig utomhus, strax utanför vårt bostadshus var väldigt tydlig med att han inte fick vare sig knacka i elementen eller hoppa på mig eller min sambo och om han hade klagomål så fick han ta det via hyresvärden. Om han inte repekterade detta skulle vi, dvs. jag och min sambo, betrakta hans agerande som trakasserier och om de fortsatte skulle vi göra en polisanmälan gällande ofredande.


Häromdagen så sprang jag alltså på honom och för första gången under hela den tid som detta har pågått  så inledde jag ett samtal med honom. Naturligtvis blånekade han först, när jag berättade att grannen både sett honom och dessutom talat med honom, valde han att fortsätta neka. Jag säger samtal, men naturligtvis var det rätt högljutt. Under samtalets gång försökte han hota mig genom att gå upp mot mig och ställa sig någon centimeter från mig. Obehagligt, men, jag är inte rädd för honom, så jag stod kvar. Under tiden kallade han mig för diverse saker. Något som jag nu är rätt van vid. Men till saken hör att vare sig jag eller min sambo har någonsin kallat honom för någonting. Någongång. Denna gång kallade han dock mig för "jävla bögjävel" och nu kände jag att nu får det vara bra, så jag ringde till polisens enhet för hatbrott och fick hjälp med att upprätta en anmälan.


Det är inte troligt att det leder till något, så är det ju tyvärr, men förhoppningsvis kanske det går så långt att han kallas till förhör  och det blir tydligt att hans beteende nu dokumenteras och att han riskerar påföljd om han fortsätter.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carl J - 17 april 2014 07:41

Nu var det ett tag sedan jag var inne och berättade om hur det går när det gäller medicineringen, utredningar, arbetsplatsrehabilitering (praktiken), mitt liv just nu och i framtiden. Nu har det klarnat något. Så nu är det dags igen.   Den senast...

Av Carl J - 9 mars 2014 20:38

Så där ja, en helg snart slut. Läget är stabilare. Antidepp verkar fungera bra ihop med Metamina. Fortfarande jobbigt att räcka till hela dagen. Arbete på fulltid är nog inte aktuellt på länge än,  kanske inte alls. Däremot har jag börjat tröttna rej...

Av Carl J - 3 mars 2014 20:14

Tiden går fort.....nu är det måndag igen. Metamina går bra, antidepp går bra. Lite problem med effekten på Metamina. Inget negativt i form av biverkningar, om man bortser från när jag inte tar dem. Snarare en form av minskad effekt...eller en normali...

Av Carl J - 24 februari 2014 18:49

Det går fort nu, veckorna, dagarna. Fortfarande trött och i dag lite extra. Ställde in dagens upplaga av adhd grundkursen. Prioriterade vila i stället. I början av förra veckan fick jag ett tillägg till Metamina. En seratonin höjare, eller antidepp. ...

Av Carl J - 17 februari 2014 21:14

Veckorna går fort. Nu är det måndag igen med allt vad det innebär med bokningar hela dagen och grundkursen i adhd. Lyckades boka en tid, akut tid, på adhd mottagningen i dag  på eftermiddagen trots att jag visste att jag har adhd kursen på kvällen. H...

Presentation

Adhd med drag av Aspergergs. Min diagnos, ett svar och en ny början. Här tänker jag berätta om mitt (nya)Adhd och Aspergerliv. Men också om de mediciner som jag får. Hur det funkar, och inte funkar.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards